Week 13, 14 en 15: La Paz, Rurrenabaque, Sucre, Uyuni en San Pedro de Atacama

17 mei 2017 - San Pedro De Atacama, Chili

Lieve iedereen,

Blog nummer 5 vanuit Chili!

Maar eerst nog even terug naar La Paz. We hadden van veel mensen gehoord dat dit een vreselijke stad was, maar wij hebben ons er een paar dagen prima vermaakt. Onze eerste dag startten we weer met een free walking tour en boekten we onze vluchten en tour naar de jungle. De volgende dag hebben we met de teleferico, eigenlijk gewoon skiliftjes, de hele stad doorkruist. La Paz ligt in een dal, dus je had prachtig uitzicht over deze enorme stad. We lunchten, zoals we voortaan alle dagen zouden doen, in Mercado Lanza. In deze markt heb je voor nog geen drie euro een super lekkere avocado sandwich en de grootste fruitsalade die je ooit hebt gezien! ´s Avonds was het feest, want ook in de hostels in La Paz werd Koningsdag gevierd!! Bier, bitterballen, Nederlandse muziek en de volgende ochtend een boterham met (hele vieze) hagelslag. Wat wil een echte Nederlander nog meer?! ;)

Twee dagen later vlogen we, in een ieniemienie vliegtuigje, naar Rurrenabaque. Een gehuchtje in de jungle, waar we een heerlijk hostel hadden met zwembad. Eindelijk weer even warmte na de kou in La Paz. De volgende ochtend startten we onze drie daagse tour over de pampa´s, dit zijn de uitwateren van de Amazone. Dit was zeker onze meest luie tour ooit, want we hebben drie dagen lang alleen maar in een boot gezeten. Gedurende deze dagen zagen we apen, oneindig veel vogels, capibara´s en krokodillen (die zwommen gezellig onder onze slaapkamer door). Verder zwommen we tussen de roze dolfijnen en visten we op piranha´s, die overigens erg lekker zijn. Ook gingen we, tot onze billen badend door het water, op zoek naar een anaconda, die we (gelukkig) niet vonden. Al met al een hele relaxte en leuke tour, met een gezellige groep. Na deze tour hebben we in Rurrenabaque nog even genoten van de warmte, met biertjes en cocktails bij het zwembad. De volgende dag vlogen we weer terug naar La Paz. Hier zijn we nog naar de El Alto markt geweest. Op deze markt verkopen ze echt alles, van auto onderdelen en kunstgebitten tot telefoons. Het schijnt dat als je telefoon gestolen wordt in La Paz, de kans groot is dat je hem op deze markt weer terug kan kopen.

Ondertussen hadden we alles in La Paz wel gezien, dus pakten we de nachtbus naar Sucre (de échte hoofdstad van Bolivia!). Sucre is een mooie, oude stad, totaal anders dan La Paz. Veel kleiner en sfeervoller. We zaten in een erg leuk hostel, met het beste ontbijt ooit, en ´s avonds was er een hele gave folklore dansvoorstelling. De dansen en vooral de kostuums waren echt heel erg mooi. Ook zat er aan dit hostel een ´club´ vast, dus daar hebben we ook nog maar even een dansje gewaagd. In de volgende dagen in Sucre hebben we een mooi, helemaal in Europese stijl, roze kasteel bezocht. We zijn op zondag (veel te vroeg...) naar een traditonele markt in een dorpje in de omgeving gegaan. De markt stelde niet zo veel voor, maar de mensen waren hier nog wel prachtig traditioneel gekleed. Super kleurrijke gewaden en ook had elk dorp zijn eigen zondagse feesthoedje. De avonden waren erg gezellig met veel spelletjes in het hostel. Onze laatste dag hebben we lekker rustig aan gedaan en hebben we alleen de begraafplaats bezocht. Klinkt niet echt als een gezellig uitstapje, maar de begraafplaatsen in Zuid-Amerika zijn echt een bezienswaardigheid. Er staan prachtige gebouwen, voor de rijke mensen. Maar ook alle gedenkplekjes worden heel liefdevol onderhouden, ze zijn heel kleurrijk, met verse bloemen, mooie teksten en veel persoonlijke spulletjes.

Na onze dagen in Sucre pakten we de bus naar Uyuni, waarvandaan we de tour over de zoutvlaktes zouden gaan maken. De weg die naar Uyuni leidde was prachtig. Dus we waren blij dat we eindelijk weer een keer overdag een bus hadden gepakt. Uyuni is verder totaal geen interessant stadje, dus we boekten direct onze tour, zodat we de volgende ochtend konden vertrekken.
Met de Uyuni-tour zit je drie dagen met zes mensen in een, veel te kleine, jeep. Gelukkig hadden we een erg gezellige groep, met twee Italianen en twee Canadese meisjes en Domingo, onze lieve opa gids. De eerste dag reden we al vrij snel de zoutvlaktes op. En wat was dit een bizar en prachtig landschap!! Alles, maar dan ook alles om je heen is wit. Als je naar buiten kijkt lijkt het net sneeuw en ijs, maar als je dan uit de jeep stapt, blijkt het helemaal niet koud. We hebben uren op deze vlaktes gereden (en al onze typische toeristen foto´s gemaakt) zonder dat je ook maar enige verandering in landschap zag. Tot er op een bepaald moment opeens een eiland vol kaktussen in de verte opdoemt. Heel raar, zo midden in de witte leegte. De nacht brachten we door in een hostel dat top tot teen van zout gemaakt was, tot de bedden en eettafels aan toe.
Dag twee van de tour bracht ons bij gekleurde meren, met flamingo´s, mooie bergen, bijzonder rotsformaties en rokende en bubbelende geysers! Allemaal heel mooi, maar ondertussen zaten we alweer bijna op 5000 meter en het waaide extreem hard, dus het was zo koud dat je liever niet al te lang te jeep verliet. Deze avond sliepen we in een hostel vlakbij een mini hotspring. Dus na het eten, renden we in onze bikinis door de kou, om heerlijk op te warmen in de hotsprings. Terwijl we heerlijk lagen te badderen onder de sterrenhemel, begon het ook nog te sneeuwen (en toen moesten we nog terug naar ons ijskoude, niet verlichte hostel...). Maar het was zeker de moeite waard!
De volgende ochtend stelde eigenlijk niet veel meer voor, want we werden al om 9 uur afgezet bij de Boliviaanse grens. Hier was er nog even veel onduidelijkheid, de grens naar Chili was gesloten en niemand wist wanneer we weer door zouden kunnen... Maar na dik twee uur kou kleumen in een stilstaande jeep, kwamen er eindelijk busjes aan die ons naar Chili zouden brengen! Hierna ging de reis erg voorspoedig en ´s middags kwamen we aan in San Pedro de Atacama. Een dorpje vlak over de grens, midden in de enorme Atacama woestijn.

Onze eerste dag in San Pedro werd ik helaas ziek, dus hebben we helemaal niks gedaan. Maar even een dagje niks en wat meer warmte, was ook wel erg fijn na de toch best intensieve en vooral koude dagen in Uyuni. De tweede dag konden we het stadje verkennen, waar we in ongeveer 10 minuten mee klaar waren, aangezien het niet meer is dan veel touragencies, meer restaurantjes, mega veel honden en nog veel  meer zand. Deze avond hebben we een stargazing tour gedaan. Deze woestijn is een van de beste plekken ter wereld om sterren te zien. Je hebt hier dan ook het op een na grootste astronomische onderzoekscentrum ter wereld.
De sterrenhemel die we hier zagen, was dan ook echt mooier dan ooit te voren! De hele melkweg zo duidelijk zichtbaar en ontzettend veel vallende sterren. We hadden een hele leuke gids, die veel uitlegde over hoe er vroeger naar de hemel werd gekeken en over allerlei sterren, planeten en constellaties. Hierna mochten we in 11 enorme telescopen kijken en zo zagen we de maan, Saturnus, Jupiter, een soort discobal ster en andere sterrenstelsels. Heel gaaf!
Op onze derde dag deden we ´s middags een tour naar de Valle de la Luna (maanvallei). We moesten door een donkere en kleine grot kruipen, waar we beiden niet erg blij van werden... Maar daarna werden we beloond met een mooie zonsondergang in een maanachtig landschap! Na deze tour beloonden we onszelf op een ´echt´ diner met eindelijk weer goede wijn, genieten :)
Vandaag hebben we mountainbikes gehuurd en zijn we een stuk de woestijn in gefietst. Heeñ mooi ook weer, maar het was erg winderig, zanderig en hobbelig, dus na twee uurtjes hadden we het wel weer gehad en zijn we maar lekker gaan lunchen haha.
Morgen pakken we de bus naar Salta in Argentinië. Het plan is om hier een paar dagen de omgeving te verkennen en dan weer terug te gaan naar Chili, om ook nog iets meer van dit land te ontdekken. Daarna zullen we weer teruggaan naar Argentinië, om richting Buenos Aires te gaan. Onze laatste maand is aangebroken!!!

Hopelijk gaat het met jullie allemaal goed en genieten jullie van het warme weer in Nederland (wij zijn jaloers ;) ).

Besos,

Mirthe en Anne

1. Digna:
    18 mei 2017
    Waauw, wat beleven jullie toch veel, en dit is dan maar een "klein verhaal". De beleving zelf zal ongelofelijk te gek zijn. Heel veel plezier nog samen. Liefs Digna
  2. Ine:
    18 mei 2017
    Wat een geweldig verhaal weer!wat zien jullie veel en wat maken jullie veel fantastische dingen mee.nog heel veel plezier, liefs Odo en Ine
  3. Keri:
    18 mei 2017
    Heel erg leuk! Nog even een maandje genieten, want dat gaat vast veel te snel voorbij. Ondertussen genieten wij zeker van het lekkere weer hoor :)
  4. Arno:
    18 mei 2017
    O o o, het is weer een super uitnodigend en fantastisch geschreven verhaal.
  5. Monique Heck:
    18 mei 2017
    Om jaloers te worden jullie ondernemen veel en zien prachtige dingen.
  6. Eddy:
    18 mei 2017
    Er valt een hoop te ontdekken in Zuid-Amerika lees ik en veel unieke belevenissen. Natuurlijk zijn we jaloers alhoewel we qua temperatuur hier soms beter zitten. Mooie foto's en geweldig om te lezen hoe jullie genieten. Nog ff doorgaan zo.
  7. Renee:
    28 mei 2017
    Lieve meisjes, Wat bijzonder allemaal, lees het nu voor de 3e keer en zie dat ik vergeten was te reageren Zo te gek wat jullie allemaal zien en doen, echt jaloersmakend! Geniet flink van de laatste weken!! Mooi geschreven trouwens ook weer.