Week 16, 17, 18 & 19: Salta, Mendoza, Cordoba, Iguazu, Uruguay en Buenos Aires

15 juni 2017 - Buenos Aires, Argentinië

Lieve allemaal,

Op dit moment bevinden we ons in het land waar de paus, dulce de leche, Maradonna, mate, Messi en asado (bbq) het belangrijkst zijn in ieders leven. Maar ook het land van de tango, Evita, gaucho's en natuurlijk onze eigen Maxima!! Argentinië! En vanuit de prachtige hoofdstad Buenos Aires schrijven we nu de allerlaatste blog  van deze fantastische reis.

Maar eerst even terug naar waar de vorige blog eindigde. Van de woestijn in Chili pakten we de bus naar Salta in Argentinië. Dit was een van de mooiste busritten die we gehad hebben. Eerst door eindeloos woestijnlandschap met besneeuwde bergen op de achtergrond en later uren langs de prachtig gekleurde bergen in het verre noorden van Argentinië. Uiteindelijk kwamen we aan in Salta, een mooie, relaxte stad met eindelijk weer échte koffie!! Vanuit Salta hebben we twee dagtrips gemaakt. Een naar Cafayate, een wijngebied onder Salta. De weg was weer prachtig en deed erg denken aan de Grand Canyon met rode rotsen en bijzondere rotsformaties (waaronder een amfitheater waar een oude man spontaan een mooie serenade voor zijn vrouw begon te zingen). Ook deden we een trip terug naar het noorden met zijn gekleurde bergen. Veel te veel in de bus, maar de uitzichten maakten alles goed! Verder bezochten we in Salta veel musea op museumdag, gingen we met de skiliftjes naar de heuvel boven de stad en belandden we in een gratis klassiek concert. Ook stiekem wel weer fijn om wat westerse cultuur op te snuiven :)

Vanuit Salta pakten we de bus naar Mendoza. Een hele lange rit, maar om de verveling tegen te gaan werd er een rondje 'AndesMar Bingo' gespeeld. Erg grappig en ik ging er ook nog eens vandoor met de hoofdprijs, een fles Argentijnse wijn! Aangekomen in Mendoza wilden we direct de bus naar Santiago in Chili pakken. De grens bleek echter voor onbekende tijd gesloten vanwege de hevige sneeuwval. Dus moesten we onze plannen even heel erg aanpassen en besloten we om dan Chili maar over te slaan en een andere route in Argentinië te verzinnen. We bleven dus in Mendoza, bekend om zijn vele wijngaarden in de omgeving. De volgende dag deden we dan ook direct een 'wine&bike' tour. Helaas was het heel frisjes en was er niet zo heel veel wijn (en nog minder biken...). Maar wel leuk om een kijkje te nemen in alle bodega's, wat lekkere Malbecs te proeven en de lekkerste empanadas ooit te eten voor lunch. In ons hostel hadden we gezellige roommates uit Buenos Aires met wie we de volgende dag een free walking tour deden. 's Avonds was er asado in het hostel, dat is een typisch Argentijnse manier van vlees bereiden boven smeulende kooltjes (geen vuur!!). Het eten was heerlijk, het gezelschap leuk en we genoten erg van de Argentijnse wijnen!

Na slechts een uurtje slaap, moesten we weer vroeg op om de bus naar Cordoba te halen. Nog een lange rit, maar dit keer hebben we vooral geslapen. Het landschap in dit deel van Argentinië is ook niet heel bijzonder; eindeloze kale pampa's. Cordoba is de tweede stad van Argentinië, en het zou heel bruisend moeten zijn. Helaas is het in deze tijd van het jaar, net als op alle andere plekken hier, erg uitgestorven... We hebben wel twee hele leuke free walking tours gedaan. Eentje door het oude centrum en een door twee grote, hippe studentenwijken. We aten in een leuk restaurantje waar live jazzmuziek was. Cordoba is blijkbaar de 'jazzstad' van Zuid-Amerika. Vanuit Cordoba zijn we een dagje naar Villa Carloz Paz geweest. Een lelijk stadje, maar gelegen aan een prachtig meer. Aangezien ook hier weer alles dicht was, hebben we de hele middag op een terras aan het water gezeten. Na een regenachtig dagje in Cordoba, waarop we 4 musea hebben bezocht (een musuembezoek kost in Argentinië nog geen euro, kan Nederland nog wat van leren!), bezochten we de dag daarna Alta Gracia. In dit schattige dorpje is Che Guevara opgegroeid. Dus bezochten we zijn ouderlijk huis, waar een heel leuk musuem over Che was ingericht. In Argentinië kunnen we eindelijk weer zelf koken. Erg fijn na alle gefrituurde kip met rijst en friet in Bolivia. En ook wel nodig, aangezien uit eten gaan hier een stuk prijziger is dan in alle voorgaande landen.

Na vier dagen Cordoba vlogen we naar Iguazu. De vlucht was maar iets duurder dan de bus en scheelde ons 22 uur lang over de weg hobbelen! In Iguaza bezochten we een van de zeven wereldwonderen; de Iguazu watervallen. Deze zijn zowel vanuit Brazilië als vanuit Argentinië te bezoeken. Een extra stempel in ons paspoort willen we natuurlijk altijd, dus de eerste dag vertrokken we naar de Braziliaanse kant. Hier kwamen we samen met honderden andere toeristen in een soort Efteling terecht. Ondanks dat het een beetje op een pretpark leek, was het erg fijn om weer in de natuur te zijn en de eerste uitzichten waren gelijk prachtig! De watervallen zijn zo groot dat het onmogelijk is om ze allemaal in een blik te zien en maken een enorm lawaai. Vanuit de Argentijnse kant konden we nog dichterbij komen en zagen we zelfs een paar keer een regenboog over de watervallen heen, WAUW! Echt indrukwekkend en terecht een wereldwonder, super cool!

Vanuit Iguazu maakten we de langste busrit ooit om na 26 uur (:O) in Montevideo aan te komen. Aardig lang voor die paar dagen in Uruguay, maar het was het zeker waard. Uruguay is echt een ander land dan de landen waar we tot nu toe geweest zijn. Zo zijn er wetten voor abortus en homohuwelijken en is het verbouwen en roken van o.a. wiet legaal. Ook is 60% van de bevolking atheïst en is iedereen fan van de president. Van de 3 miljoen mensen die in Uruguay wonen, wonen er 2 miljoen in Montevideo.

Hier begon onze trip in Uruguay dan ook met een free walking tour. Hierbij liepen we o.a. langs de walk of Fame van Uruguay, waar we Nelson Mandela en de Rolling Stones tegenkwamen. Deze stonden hier omdat ze ooit in Uruguay waren geweest, haha op deze manier kan je een hele hoop mensen dus wel Uruguyaans noemen.

Vanuit Montevideo maakten we ook een dagtrip naar Punta del Este, een strandplaatsje dat weleens vergeleken wordt met San Tropez in Frankrijk. Helaas was het vrij uitgestorven in de winter, maar dat weerhield er ons niet van om lekker Hollands te gaan fietsen. Bijna 3 uur later waren we het halve eiland over gecrosst en hadden we o.a. het huis van de bekendste kunstenaar van Uruguay bezocht.

Hierna vertrokken we voor 2 dagen naar Colonia, een klein schattig dorpje aan de kust van Uruguay. Het historische centrum heeft allerlei schattige straatjes met oude autootjes en kleine terrasjes. Leuke afsluiting van Uruguay!

De volgende dag vertrokken we met de boot naar Buenos Aires, waar we nu al bijna 6 dagen zijn. Hier kwamen we terecht in een heerlijk hostel, waar eindelijk veel andere medereizigers zijn! De afgelopen dagen hebben we met andere Nederlanders de verschillende wijken van de stad verkend. We begonnen in San Telmo waar een grote markt aan de gang was en overal op straat tango shows bezig waren. Heel leuk om te zien dat jong en oud de tango danst en daar ook hun vrije zondag voor op geeft. Daarnaast bezochten we de belangrijke gebouwen in het centrale gedeelte van de stad, de begraafplaats (met bijna huizen als een begraafplaats voor een persoon), de gekleurde wijk La Boca en 's werelds mooiste boekenwinkel in een oud operagebouw. Ook ontdekten we het nachtleven, dat letterlijk pas om 3 uur begint (error), en aten we overheerlijke steak.

En nu zijn we alweer op de een na laatste dag van onze reis aanbeland. Dit is dan ook onze laatste blog en we willen jullie bedanken voor dat jullie meelazen! Super leuk om jullie reacties te lezen en op deze manieren onze avonturen te kunnen delen. We hopen dat jullie het weer een leuke blog vinden en hebben heel zin om jullie weer te zien!

Tot over 2 dagen in het heerlijk warme Nederland!!

Liefs,

Anne en Mirthe

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Monique Heck:
    15 juni 2017
    Weer leuk verhaal en wat een indrukken. Maar straks in het echt vertellen. Liefs Monique
  2. Eddy:
    15 juni 2017
    Nou dames, niet stilgezeten in de tussentijd lees ik. Leuk verhaal en weer super mooie jaloersmakende foto's. We zien er ook naar uit jullie weer in Nederland terug te zien. Alvast een goede reis.
  3. Yonta:
    15 juni 2017
    Ah jullie laatste blog alweer! Heel leuk geschreven en die foto's zijn wauwie!! En stiekem vind ik het heel leuk dat jullie weer terugkomen, tot bijnaaaa <3
  4. Arno:
    15 juni 2017
    Wat een reis- , schrijf- en vooral leesgenot. Voorspoedige thuisreis gewenst.
  5. Mila:
    15 juni 2017
    Stel: ik ga ook een master doen en dan eerst een tussenjaar, dan kan ik ook zo'n avontuur beleven.... Wat een heerlijke verhalen waren het. Dank! Nu maar weer eens thuiskomen :). Geniet morgen nog van jullie laatste dag. Liefs, Mila
  6. Esther:
    15 juni 2017
    Wat hebben jullie een geweldige reis gemaakt. Erg leuk om te lezen. Goede terugreis.
  7. Astrid:
    15 juni 2017
    Wat zal ik jullie reisverhalen missen. Het was enig jullie op deze manier te volgen. Goede thuisreis en Anne, tot gauw.
  8. Yvette:
    15 juni 2017
    Wat een mooie reis! Geniet nog van jullie laatste dagen en tot snel! X