Week 9, 10, 11 en 12: Colca Canyon, Cusco, Puno, Copacabana en La Paz

26 april 2017 - La Paz, Bolivia

Queridos amigos,

Wat gaat de tijd toch ontzettend snel!! De laatste blog is alweer bijna een maand geleden. Toen stonden we op het punt om te beginnen aan de Colca Canyon trekking van 2 dagen en ondertussen zijn we volleerde hikers!

Maar beginnen bij het begin... De trek door de Colca Canyon, dieper en langer dan de Grand Canyon, was geweldig mooi. Om 3 uur 's ochtends vertrokken we uit het hostel, de Peruanen houden erg van vroeg opstaan kwamen we later achter. Na een busrit en ontbijt, liepen we 8 uur lang naar beneden de vallei in. In de 'oase' overnachtten we in een hele basic lodge waar het vrij koud was, maar we hadden bier, eten en een hele leuke groep, dus een hele gezellige avond. De volgende ochtend vertrokken we om 5 uur 's ochtens om een paar uur lang stijl omhoog te klimmen. Pittig, maar het ging veel sneller dan verwacht en het uitzicht maakte alles goed! Na nog een dag in Arequipa pakten we de nachtbus naar Cusco. We waren erg blij dat het tijdens deze rit donker was en we het grootste gedeelte van de tijd sliepen, want ik denk dat ik anders 10 uur lang zenuwachtig in mijn stoel had gezeten...

In Cusco hebben we de eerste dag een Free Walking Tour gedaan. Dit doen we eigenlijk in elke stad, omdat het een hele leuke manier is om op de eerste dag een goed beeld van de stad te krijgen en te weten wat de leuke plekjes zijn. Ook hebben we deze dag wat taalscholen bezocht en uiteindelijk bij eentje die ons leuk leek een week Spaans lessen geboekt. De dagen hierna hebben we de omgeving rond Cusco verkend, samen met wat mensen die we eerder in Peru hadden ontmoet. Zo hebben we een dagtour naar de Sacred Valley gedaan. Hier vind je allemaal prachtige Inca ruines en kleine dorpjes. Ook zijn we een dag naar de Rainbow Mountain geweest en dit was echt heel indrukwekkend. Deze bergen hebben letterlijk alle kleuren van de regenboog. We hadden heel erg geluk met het weer, dus dat maakte het nog mooier.

De volgende dag begonnen we aan onze eerste Spaans les. Ik had prive les, omdat er geen groepje met hetzelfde niveau was. Mirthe had les samen met Harry, die echt ernstig veel op Harry Potter leek. Elke ochtend hadden we van 9 tot 13 les en die uren vlogen echt voorbij. Doordat we in zulke kleine groepjes zaten, leerden we allebei toch wel veel bij in korte tijd. De school waar we zaten was van een Nederlandse eigenaar en het was heel gezellig. Zo zijn we een avond met z'n allen pizza gaan eten, hadden we een internationaal diner, waarvoor wij met een ander Nederlands meisje pannenkoeken hebben gebakken en zijn we een paar keer gaan dansen in de 'clubs' van Cusco. Ondertussen kennen we alle reggaeton en cumbia hits uit ons hoofd! Het was vooral heel erg leuk om een week lang echt even in een stad te 'wonen'. 's Middags huiswerk maken in het zonnetje op Plaza de Armas, een menu lunchen in ons favoriete restaurantje en 's avonds weer op zoek naar een nieuw leuk plekje om nog meer te eten :) Zoals jullie merken, maakt eten een groot onderdeel uit van onze reis. Zo hebben we ondertussen eindelijk Cuy (beter bekend als cavia) achter onze kiezen en is Alpaca(soort lama ) ons nieuwe lievelingsvlees.

Na deze heerlijk relaxte week in Cusco, moesten we weer aan de bak. We begonnen, samen met Jonathan, aan de Salkantay trek. Deze trek zou in ons in 5 dagen via de Salkantay mountain en de jungle naar het topje van de Machu Picchu leiden.

De eerste dag begon al vroeg, om 4 uur 's ochtends werden we opgehaald met een busje, waarmee we naar het eerste dorp reden om te ontbijten. Hierna begonnen we met de eerste paar uur lopen. Gelijk bevonden we ons midden in de bergen met, ondanks de regen, prachtige uitzichten. Na de lunch 'trainden' we voor de volgende dag door 40 minuten omhoog te lopen naar het Humantay lake. Dit ging ons gelukkig redelijk goed af en gaf ons na een koude nacht moed om aan de ' Gringo killer' klim te beginnen.

De zogenaamde 'Gringo killer' was een klim van bijna 2,5 uur naar 4600m. Behoorlijk zwaar, maar na 2.5 uur sta je dan wel aan de voet van de Salkantay mountain, wauw! Hierna was het echter nog niet klaar, de komende 6 uur stond ons nog 6 uur dalen te wachten. Door het enorme hoogteverschil kwamen we ineens midden in de jungle terecht, bizar als je bedenkt dat we een paar uur daarvoor nog tussen de besneeuwde bergtoppen stonden. Na een welverdiend biertje en weer heerlijk avondeten, vertrokken we de volgende ochtend weer vroeg naar Santa Theresa.

In principe stond ons deze derde dag enkel een vlakke wandeling te wachten, maar de natuur gooide hierbij roet in het eten. Door de regen waren er modderstromen ontstaan, waardoor de weg die we oorspronkelijk zouden lopen niet meer bestond. Gelukkig was er hiervoor een goed alternatief verzonnen; een wankel kabelkarretje dat ons over de rivier zou vervoeren. Absoluut niet onze favoriete manier van vervoer, maar we waren toch weer een ervaring rijker ;) De drie dagen zwoegen werden daarnaast beloond met prachtige hot springs.

De ontspannen sfeer van de hotsprings werd echter snel vervangen door doodangsten, de volgende ochtend gingen we namelijk ziplinen. Beiden hebben we vaak last gehad van hoogtevrees, dus waarschijnlijk zal niemand van jullie geloven dat we dit echt hebben gedaan. Toch 'sprongen' we na enkele aarzeling beide van de berg af en genoten we na de eerste paar ziplines zelfs van het uitzicht! Hierna wandelden we langs het treinspoor naar het dorpje bij Machu Pichu, Aguas Calientes.

En toen was het eindelijk zover, we gingen naar de Machu Pichu! In de voetstappen van de Inca's wandelen we zo'n 1000 trappen naar de Machu Pichu. Dit allemaal grotendeels in het donker en voor meer dan een uur. Volledig kapot kwamen we dan ook boven aan in een mist gehulde Machu Pichu. De mist trok gelukkig vrij snel weg en al gauw werd de Machu Pichu zichtbaar. Bizar hoe de Inca's dit zoveel jaren geleden gebouwd hebben met enkel hun handen. De theorie dat het eigenlijk door aliens gebouwd is, leek ons dan ook het meest waarschijnlijk. Na de tour met onze guide stond ons nog een extra trek te wachten, de Machu Pichu mountain. Deze trek kwam echt uit onze tenen, maar beloonde ons wel met (ja alweer) een prachtig uitzicht over de Machu Pichu en alle bergen daar omheen.

Na deze vijf dagen zwoegen vertrokken we naar Lake Titicaca, een groot meer dat zowel in Peru als Bolivia ligt. Aan de Peruviaanse kant hebben we de floating islands bezocht, eilandjes volledig gemaakt van riet, waar zogenaamd mensen op wonen. Dat laatste geloofde we niet helemaal, maar het was toch indrukwekkend om te zien hoe zoiets blijft drijven. Daarnaast waren de kids op het eiland zo schattig, dat wij het sowieso al leuk vonden :)

De volgende dag bezochten we de Boliviaanse kant van het meer. Hier kwamen we terecht op een Grieksachtig eiland met prachtige natuur. Op dit eiland rijden geen auto's en hierdoor moesten we met onze zware tassen meer dan 100 trappen op. Geen pretje, maar eenmaal boven was het het helemaal waard. Zie de foto's voor het uitzicht!

Hierna gingen we door naar La Paz en vanuit daar schrijven we nu deze blog. De komende dagen staan Koningsdag (ja dat vieren ze hier ook!) en een bezoek aan de jungle op de planning. Wordt vervolgd!

Liefs,
Anne en Mirthe

P. S. De foto's werken niet mee, hopelijk volgen ze ooit nog! Anders mogen jullie het overlaten aan jullie verbeelding.

1. Mila:
    27 april 2017
    Wat is het toch genieten om over jullie ervaringen te lezen!
  2. Arno:
    27 april 2017
    Indrukwekkend wat jullie zien, ervaren en durven!!!
  3. Monique Heck:
    27 april 2017
    Geweldig allemaal gewoon jaloers. Fijn dat tussen jullie ook zo goed gaat!
  4. Yonta:
    27 april 2017
    Ah zo leuk om dit weer te lezen!!
  5. Lysander:
    27 april 2017
    Fantastisch! Jullie beschrijven het zo mooi en herkenbaar!
  6. Tessa:
    27 april 2017
    Wat een belevenis. Jullie zijn echt heel stoer vind ik. Mooi beschreven. Nog veel plezier en geniet van Koningsdag.
  7. Astrid:
    27 april 2017
    Je oudtante en oom vinden jullie helden!
  8. Albert:
    29 april 2017
    Hoi Mirthe, leuk om te horen dat jullie zo genieten en wandelen
  9. Renee:
    28 mei 2017
    Meisjes, allemaal te gek!! Wat super leuk weer om te lezen, kan hierover blijven lezen en foto's zijn tot nu toe allemaal ook zo mooi.. Veel plezier en hou ons op de hoogte van de laatste avonturen!! (Ben alles nog een keer aan het lezen, haha...)