Week 2,3 & 4: Baños, Guayaquil, Galapagos en Cuenca

2 maart 2017 - Cuenca, Ecuador

Hola amigos,

Onze vorige blog is ondertussen alweer 3 weken geleden en wat hebben we alweer veel gezien en meegemaakt in deze tijd!

Anne was gelukkig na één dag weer redelijk op de been, dus konden we Latacunga verlaten en door naar Baños. Baños is een mega toeristisch dorpje, met touragencies, hostels, restaurants en nog veel meer touragencies. Het ligt vlakbij een vulkaan, dus je hebt er veel warmwaterbronnen waar veel Ecuadorianen in het weekend met het hele gezin gaan rond dobberen. Wij hebben onszelf ook op een duik getrakteerd, maar alhoewel het water lekker warm was, was het toch wel heel iets anders dan een Nederlandse spa. De tweede dag in Baños zijn we langs een heel aantal touragencies gegaan. Toen we ergens vertelden dat Anne nog een beetje ziek was en last van haar buik had (goeie smoes om niet te hoeven bungeejumpen...) kreeg Anne direct een enorm glas pure alcohol voorgeschoteld. Volgens de baas zou dit drankje alle klachten als sneeuw voor de zon laten verdwijnen. Voor Anne een slokje mocht nemen, nam hij eerst zelf en slokje en riep hij een of andere godin aan om te helpen bij de genezing. Een uurtje later was de buikpijn niet veel minder, maar het humeur erg verbeterd ;). Verder hebben we in Baños een fietstocht langs mooie watervallen gemaakt waar je zelfs onder kon staan, en gewandeld (per ongeluk over het paardenpad) naar Casa del Arbol, waar we schommelden op de rand van de berg.

Na drie dagen Baños pakten we de bus naar Guayaquil. We hadden heel veel negatieve verhalen gehoord over deze stad en zagen het dus vooral als een verplichte tussenstop. Het viel echter 100% mee en we hebben ons heel goed vermaakt in deze Westers aandoende stad, waarin je je als toerist totaal onbelangrijk voelt. Het begon al goed met een hostel met zwembad! Verder hebben we iguana´s geaaid in het iguanapark, over de lange boulevard langs de rivier gewandeld en de trappen van Las Peñas, een wijkje met alleen maar mooie gekleurde huisjes, beklommen. In het hostel ontmoetten we Malene weer, met wie we de volgende ochtend naar de Galapagos vlogen.

We begonnen op het eiland Santa Cruz, het grootste eiland met wel honderden touragencies. Gelijk na  aankomst zijn we op zoek gegaan naar de touragency met de beste lastminute deal voor een cruise, dit bleek lichtelijk onmogelijk omdat iedere touragency iets anders beweerde. Uiteindelijk vonden we een mooie vijfdaagse cruise en besloten we direct te boeken. Eenmaal aangekomen in het hostel bleken we volgens onze hosteleigenaren (overigens de liefste mensen ooit) een verschrikkelijke cruise te hebben geboekt. Wij besloten de volgende ochtend om de tocht toch te maken, omdat we ons erg verheugd hadden op een cruise. Helaas bleek dit een slecht besluit, omdat onze cruise last minute werd gecancelled omdat onze plaatsen overboekt waren. Na eerst even flink wat woede en frustratie besloten we om i.p.v. een cruise dagtripjes te maken naar de eilanden Santa Fe, Pinzon en North Seymour. Volgens de hosteleigenaren zouden we op deze manier ook veel meer te zien krijgen dan bij de cruise. En ze ze bleken ontzettend gelijk te hebben! Tijdens deze tripjes hebben we gezwommen tussen prachtige tropische vissen, haaien, zeeschildpadden, iguanas, zeeleeuwen en (manta)roggen. En als kers op de taart verschenen er ook nog dolfijnen in de buurt van onze boot, wat ons de kans gaf om tussen een groep van honderden dolfijnen rond te zwemmen!!! Wat een gave beesten en ook tof om ze te horen communiceren onder water. We kunnen uren uitwijden over deze dagtrips, maar de foto´s zeggen in dit geval meer dan woorden! :)

Naast de dagtrips hebben we op Santa Cruz ook zelf gesnorkeld, een tour gedaan langs lavatunnels en een landschildpadden broedcentrum bezocht (wat zijn die beesten enorm!). Hierna vertrokken we naar het eiland Isabela. Hier waanden we ons volledig op vakantie; we chillden in hangmatten aan het strand, dronken cocktails en leerden salsa dansen onder de sterren. Dit laatste klinkt romantischer dan het is, want het was duidelijk niet ons talent en toen de mannen iets te aanhankelijk werden, zijn we maar gauw weggevlucht haha.

Op Isabela hebben we ook weer gesnorkeld en eindelijk de famous Blue Footed Boobies gespot! Deze vogels waren totaal niet bang voor mensen en voerden een paringsdansje uit voor onze voeten. Daarnaast bezochten we een flamingo lagoon en fietsten we naar de Muro de las Lagrimas. Deze muur moesten gevangenen vroeger onder verschrikkelijke omstandigheden bouwen. Gek dat zo´n paradijs, toch ook een nare geschiedenis heeft.

De volgende dag vertrokken we met de boot weer naar Santa Cruz en hier maakten we een stukje carnaval mee. Heel anders dan in Nederland, mensen spuiten elkaar vooral helemaal onder met een soort schuim en er werd een missverkiezing gehouden. De volgende ochtend gingen we gelijk door naar San Christobal, het laatste eiland van ons Galapagos avontuur. Op dit eiland zaten de zeeleeuwen echt overal, ze kropen gezellig het strand op en hupsten zelfs over de boulevard!

Helaas kwam ons avontuur op de Galapagos hierna alweer ten einde en wat hebben we genoten! We kunnen het oprecht iedereen aanraden om hier ooit een keer naar toe te gaan. We hebben alle beesten gespot die op ons lijstje stonden en alles ziet er daadwerkelijk zo mooi uit als de foto´s je beloven. Blauwe wateren, witte stranden, groene eilanden en overal beesten. We baalden dan ook wel even dat we weer weg moesten, maar vertrokken gelukkig naar een leuke stad; Cuenca.

Na een lange reisdag kwamen we ´s avonds laat in Cuenca aan. Cuenca is een hele mooie, gezellige en veilige stad. In deze stad staan veel prachtige gebouwen en op elke hoek van de straat een enorme kerk. We hebben onszelf hier een paar dagen gegeven om rustig de stad te verkennen, wasjes te doen, plannen te maken én natuurlijk deze langverwachte blog te schrijven! ;)

Overmorgen vertrekken we naar Peru, waar Mancora de eerste stop zal zijn. We hebben er zin in om weer een nieuw land te gaan ontdekken.

Excuses voor de lengte van deze blog!

Hasta luego en veel liefs,

Mirthe en Anne

1. Digna:
    3 maart 2017
    Waauw, alweer een prachtige blog. Wat beleven jullie ontzettend veel. Ook weer prachtige foto's. Geniet en ik kijk uit naar jullie nieuwe verhalen. Groetjes en liefs van Digna
  2. Mila:
    3 maart 2017
    Wat een mazzelaars zijn jullie! Van de prachtige foto's bestel ik die van de flamingo in groot formaat voor mijn verjaardag, Anne... ;)
    liefs Mila
  3. Arno:
    3 maart 2017
    Allemachtig prachtig die foto's! En wat een swingend verhaal. Werken jullie voor een touragency?
  4. Yonta:
    3 maart 2017
    Ah wat ontzettend leuk om dit te lezen en jullie avonturen te horen! En wowie mooie foto's! Lekker genieten samen <3
  5. Monique Heck:
    3 maart 2017
    Wat een prachtig verhaal en mooie foto's. We zien dat jullie genieten! Veel plezier bij komend land Peru.
    Liefs mama
  6. Tessa:
    3 maart 2017
    Wat een mooie reis maken jullie. En die foto's geweldig.
    Dank voor de blog. Ik heb er weer van genoten.
    Heb het fijn. Groetjes en liefs Tesss
  7. Astrid:
    3 maart 2017
    Prijsfoto's en een mooi verhaal. Mocht je niet verder willen studeren, word dan reisjournalist.
  8. Eddy:
    3 maart 2017
    Niu dames, dat klinkt allemaal goed. Wederom levert het water on de Gallapagos de grootste verassing en jullie hebben veel gezien. Toppie en mooie foto's. En leuk beschreven. Op naar nieuwe verrassingen in Peru.
  9. Renee:
    4 maart 2017
    Ooohhh geweldig allemaal!! Leuk geschreven, dus blog nooit te lang! Wat doen jullie veel en wat klinkt het allemaal heerlijk! Prachtige foto's ook! Vooral flink genieten meiden, zo bijzonder allemaal.. Hier verandert niks, fris en grijs haha.. Hoop snel weer van julie te horen, liefs en dikke kus!
  10. Dafne:
    8 maart 2017
    Wow! Wat een mooie foto's en wat doen jullie leuke dingen. Ik ben benieuwd wat jullie gaan zien/doen in Peru.
  11. Andre:
    8 maart 2017
    Prachtig! Ik ben benieuwd hoe de mensen zijn. Open, vriendelijk? En verhalen mogen van mij heeeel lang zijn!
  12. Yvette:
    8 maart 2017
    Wow, mooie foto's!! Heel bijzonder allemaal wat jullie meemaken. Hebben jullie nog leuke mensen ontmoet? Fijne reis nog en lekker genieten. Tot de volgende blog. besos XXX
  13. Tessel:
    12 maart 2017
    Waaauw mirthie en annie, het klinkt echt fantastisch! Wordt helemaal blij van dit lezen :)
  14. Albert:
    19 maart 2017
    Wat leuk om te lezen. Geniet er van, dat lijkt wel goed te gaan